reklama

Na káve v Mostare

Štyristo rokov nadvlády Osmanskej ríše na území dnešnej Bosny a Herzegoviny sa odzrkadlilo aj na spôsobe prípravy kávy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

"Ľudia tu kávu nepijú na povzbudenie. Je to spôsob ako si pre seba ukradnúť pätnásť minút. Uznávaná ospravedlnenka pre rodinných príslušníkov i zamestnávateľa." hovorí mi tmavovlasá dievčina v tureckých nohaviciach, keď predo mňa pokladá kávu. Sme v Mostare. Sedíme priamo pri Starom moste, podľa ktorého sa mesto volá. Je obliehaný turistami, ale v tejto malej pražiarni je kľud. Tu sa zastavil čas. Z kaviarne máme výhľad na mešitu, ktorú navštevujú turisti aj veriaci. 
Dievčina mi začne vysvetľovať rozdiel medzi tureckou a bosenskou kávou. Turci nechajú vodu v džezve zovrieť spolu s cukrom. Oproti tomu, Bosenci v džezvu nevaria len do nej kávu zalejú. Potom zoberie lyžičku a naberie troška studenej vody, z pohára v ktorom sa topia kocky ľadu. "Na káve je najvzácejšia jemná pena, ktorá vznikne pri hrdle džezvy.", vysvetlí mi. Vleje studenú vodu džezvy a začne kávu miešať. Postupne sa vytvára kávová pena. Keďže som si objednala kávu len ja, je celá moja. Preloží mi ju lyžičkou do koflíka a prileje kávu. Káva nie je sladká, preto vyberie z cukorničky kocku cukru. Kúsok z nej odlomí a ponúkne mi ju. Môžem si ju namočiť do kávy, obliznúť a potom sa napiť. Už viem čo mi to pripomína. Kedysi mi otec spomínal ruský spôsob pitia čaj s kockou cukru medzi zubami. Alebo je tu druhá možnosť. V malej miske mi naservírovala aj mäkkú kocku tureckého medu. Môžem si z nej odkusovať a zapíjať sladkosť kávou. Celý tento obrad ma natoľko fascinuje, že sa na druhý deň vraciam. Kávu sa snažím pripraviť si sama, poučená zo včerajšia. Ale akosi sa mi pena nevytvára a na povrchu mi stále zostávaju pomleté zrnká kávy. Vtom prichádza syn Almy, majiteľky pražiarne a ponúka nápravu. Začne miešať a vytvorí sa krásna pena. "Chce to len svoj čas.", hovorí s úsmevom.
Pripomína mi to Starý most. Bol za vojny v roku 1993 zničený. Ale Mostarčania ho v kľude o desať rokov za medzinárodnej podpory postavili znovu. Použili pôvodnú technológu používanú za Osmanskej ríše.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Káva v Mostare
Káva v Mostare (zdroj: Lucie Meisnerová)
Lucie Meisnerová

Lucie Meisnerová

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  52x

Matka bez portfeje a vášnivá islandofilka, ktorá sa bojí karuselových dverí. Poobede si vychutná silné espresso a rada chodí do kopca. www.radostnapraca.sk Zoznam autorových rubrík:  HľadanieSúkromnéSpoločnosť

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu